PENGARUH MANAJEMEN KESISWAAN TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA DI SMP AL-FARISI TAPOS BOGOR

  • Murniasih IIQ Jakarta
  • Saiful Falah IIQ Jakarta
  • Pirman IIQ Jakarta
Keywords: Student Management, Learning Achievement, Students

Abstract

Al-Farisi Tapos Middle School identified many problems related to student management and learning achievement. This study aims to determine how student management influences student learning achievement at Al-Farisi Tapos Bogor Middle School. This study uses a descriptive quantitative method. This researcher uses a saturated sample method. In this study, all seventh grade students of Al-Farisi Tapos Bogor Middle School totaling 45 people. Data collection in this study was carried out through the distribution of questionnaires. Data analysis techniques using validity tests and reliability tests, prerequisite analysis tests using non-parametric KolmogorovSmirnov statistical normality tests, linearity tests, heteroscedasticity tests, hypothesis tests using Pearson product moment correlation tests and simple regression tests. Using SPSS for Windows release 26. The results of the study indicate that student management has a significant influence on student learning achievement with a contribution of 35.0%. This conclusion concludes that student management has an important role in student learning achievement at Al-Farisi Tapos Bogor Middle School.

References

Agustin, D., Utami, S. S., Kushariyadi, K., Suprayitno, D., & Dwiwijaya, K. A, “Pengantar Manajemen: Teori Komprehensif Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0.” Jakarta:PT. Sonpedia Publishing Indonesia, (2024):34.
Ahadi, G. D., & Zain, N. N. L. E. “Pemeriksaan Uji Kenormalan Dengan Kolmogorov-Smirnov, AndersonDarling Dan Shapiro-Wilk.” Eigen Mathematics Journal, Vol. 11 No. 02, (2023):87.
Alistriana, A., Wulandari, I. S., & Abiyaksa, I. T. “Pedekatan Holistik Dalam Manajemen Kesiswaan: Akademik, Karakter, Dan Bakat.” Karakter: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, Vol. 2, No.1, (2025): 302-315.
Amrulloh, A., Darajaatul Aliyah, N., & Darmawan, D. “Pengaruh Kebiasaan Belajar, Lingkungan Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa MTS Darul Hikmah Langkap Burneh Bangkalan.” AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), Vol. 5 No.01, (2024):188-200.
Anugrah, M. R. R. “Manajemen Strategi Bimbingan Manasik Terhadap Pemahaman Materi Manasik Haji” UIN Sunan Gunung Djati Bandung: Doctoral Dissertation. (2024):41.
Apiyani, A. “Manajemen Kesiswaan Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Peserta Didik Sekolah Dasar.” Jurnal Tahsinia, Vol. 5, No. 7, (2024):988-996.
Arinalhaq, M., Auliah, H., Yaya, S., & Kusumaningrum, H. “Analisis Dalam Manajemen Kesiswaan: Membentuk Karakter Dan Potensi Siswa.” Jurnal Pustaka Cendekia Pendidikan, Vol. 2 No.3, (2025):348-357.
Azhar, M., & Wahyudi, H. “Motivasi Belajar: Kunci Pengembangan Karakter Dan Keterampilan Siswa.” Uluwwul Himmah Educational Research Journal, Vol. 1 No.1, (2024):1-15.
Azizah, C., & Darmawan, D. “Pengaruh Budaya Literasi Terhadap Prestasi Belajar Siswa Setingkat Sekolah Menengah Atas.” PENSA, Vol. 6 No. 3, (2024):1-19.
Balawo, E. “Analisis Peran Guru Sebagai Fasilitator Pastoral Care Dalam Meningkatkan Prestasi Akademik Siswa Tunagrahita Di SLB Dharma Makale” (Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja: Doctoral Dissertation), (2024):34-35.
Darma, B. Statistika Penelitian Menggunakan SPSS (Uji Validitas, Uji Reliabilitas, Regresi Linier Sederhana, Regresi Linier Berganda, Uji T, Uji F, R2). Yogyakarta:Guepedia, (2021):67.
Dewanti, T. C., Widada, W., & Triyono, T. “Hubungan Antara Keterampilan Sosial Dan Penggunaan Gadget Smartphone Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA Negeri 9 Malang.” Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, Vol. 1 No. 3, (2024):18.
Fatimah, S., Anggraini, R., & Riswari, L. A. “Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu, Vol. 8 No.1, (2024):319-326.
Harahap, R. “Faktor Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Sindoro: Cendikia Pendidikan, Vol. 4 No. 10, (2024):11-21.
Haryati, S. “Research and Development (R&D) sebagai salah satu model penelitian dalam bidang pendidikan.” Majalah Ilmiah Dinamika, Vol. 37, No.1, (2012):15.
Janna, N. M., & Herianto, H. Konsep Uji Validitas Dan Reliabilitas Dengan Menggunakan SPSS, Bandung: Refika Aditama, (2021):35.
Khasanah, U. Analisis Regresi. Yogyakarta: Uad Press, (2021):45.
Kholipah, N., Hadiati, E., & Junaidah, J. “Analisis Pentingnya Manajemen Peserta Didik Dalam Ketercapaian Tujuan Pendidikan.” LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, Vol. 4 No.1, (2024): 90-98.
Kosim, N., & Royhatudin, A. “Konsep Merdeka Belajar Dalam Kitab Ihya’ulumuddin Menurut Pemikiran Imam Ghazali.” Ta'dibiya, Vol. 4 No.2, (2024):1-13.
Kurniadin, D., & Indramayu, D. S. S. S, “Bab 1 Konsep Dasar Manajemen Pendidikan.” Pengantar Manajemen Pendidikan, Vol. 2 No.1. (2024):23.
Maharani, L., Masnawati, E., & Darmawan, D. “Pengaruh Kedisiplinan Belajar, Regulasi Diri Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Prestasi Belajar Siswa Mts Wachid Hasyim Surabaya.” Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, Vol. 22 No. 02, (2024):407-416.
Muslim, S. A., & Hidayat, W. “Implementasi Manajemen Kesiswaan Dalam Meningkatkan Mutu Peserta
Didik Di SMA Negeri 26 Kota Bandung.” AKSI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 2, No. 2, (2024):119-132.
Musyaddat, A., Rais, M. S., & Tarlam, A. “Ajaran Imam Al Ghozali Dalam Pembentukan Karakter Anak: Ajaran Imam Al Ghozali Dalam Pembentukan Karakter Anak.” JUPIDA: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Miftahul Huda, Vol. 1 No. 2, (2024):145-159.
Ningsih, I. W., Ulfah, U., Mayasari, A., & Arifudin, O. “Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar.” Jurnal Tahsinia, vol 5 No.1, (2024):23-37.
Nurharyanto, D. W., & Jaliani, J. “Pengaruh Pendekatan Problem Solving Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar.” Must: Journal Of Mathematics Education, Science And Technology, Vol. 9 No. 1, (2024):34.
RS, D. R. A., Al Humairoh, I. A., Susanti, F., Lestari, S., & Hadiati, E. “Definisi Manajemen Peserta Didik Paud, Tujuan, Prinsip, Tahapan Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini”. Edukreatif: Jurnal Kreativitas Dalam Pendidikan, Vol. 6 No. 1.(2024):19.
Sholihah, S. M. A., Aditiya, N. Y., Evani, E. S., & Maghfiroh, S. “Konsep Uji Asumsi Klasik Pada Regresi Linier Berganda.” Jurnal Riset Akuntansi Soedirman, Vol. 2 No. 2, (2023):102-110.
Simamora, T., Harapan, E., & Kesumawati, N. “Faktor-Faktor Determinan Yang Mempengaruhi Prestasi
Belajar Siswa.” JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), Vol. 5 No. 2, 2020, h.191-205.
Siregar, A. S., & Utama, D. H. “Peran Kepribadian Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa.” Community Education Journal, Vo. 7, No. 2, (2024):242-247.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D Bandung: Alfabeta, (2017)
Susanti, R. “Analisis Pengaruh Kualitas Sarana Dan Prasarana Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), Vol. 7 No. 2, (2024):5197-521.
Ulimaz, A., Salim, B. S., Yuniwati, I., Marzuki, M., Syamsuddin, A., & Tumpu, A. B. “Peningkatan Motivasi Dan Prestasi Belajar Dengan Penerapan Pembelajaran Berbasis Game.” Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (Jrpp), Vol. 7 No. 1, (2024):1962-1976.
Zamzuri, A. “Upaya Guru Dan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Di MA Darul Istiqomah Srigading Kecamatan Labuhan Maringgai Kabupaten Lampung Timur Tahun 2024.” Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, Vol. 2, No. 2, (2024):18-30.
Published
2024-12-23
Abstract viewed = 72 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 87 times
How to Cite
Murniasih, Saiful Falah, & Pirman. (2024). PENGARUH MANAJEMEN KESISWAAN TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA DI SMP AL-FARISI TAPOS BOGOR . Qiro’ah : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 14(2), 215-228. Retrieved from https://ejurnal.iiq.ac.id/index.php/qiroah/article/view/2383