STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBENTUK KARAKTER DISIPLIN SISWA DI SMK AL-AMANAH KABUPATEN TANGERANG
Abstract
The formation of character through discipline is very important for the future of students as
Discipline in students social life.. The purpose of this study was to find out how the strategy of
Islamic Religious Education teachers in shaping the character of students' discipline at SMK AlAmanah, Tangerang Regency. This study uses a qualitative approach with qualitative descriptive
research, using the methods of observation, interviews, and documentation, and uses data analysis
techniques, namely data reduction, data presentation, and verification . The results of this study
indicate that the strategy of Islamic religious education teachers at SMK Al-Amanah Tangerang
Regency is implemented well, starting from providing examples and habituation to students,
socializing regulations and controlling students, giving punishment or sanctions to students who
violate school regulations. as a form of warning. Then giving rewards to students who have
complied with school rules in the form of praise and encouragement so that students are more
enthusiastic in complying with these regulations.
References
Pendidikan Karakter. Surabaya: CV. Global Aksara Pres, 2021.
Agustini, Aat dan Kurniawan, Wawan. Pendidikan Karakter untuk Perguruan
Tinggi. Cirebon: LovRinz Publishing, 2017.
Bahri, Jumadi, dan Riang Tati, Andi Dewi. Integrasi Nilai Karakter pada
Pembelajaran Sejarah Lokal. Bandung: CV. Media Sains Indonesia, 2021
Departemen Agama RI. Al-Qur’an Terjemah dan Tajwid. Bandung: CV Penerbit
Diponegoro, 2010.
Ingsih Kusnih, et.al.,eds. Pendidikan Karakter Alat Peraga Edukatif Media
Interaktif. Yogyakarta: Deepublish, 2018.
Kemendikbud. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI (Penguatan
Pendidikan Karakter pada Satuan Pendidikan Formal). Jakarta:
Kemendikbud, 2018.
Noviana, Risna dan Rahman, Rini. Strategi Sekolah dalam Membentuk Sikap
Disiplin Peserta Didik di SD Negeri 01 Kinali. An-Nuha Jurnal Pendidikan
Islam 1, no. 3. Augustus 2021.
Panggabean, Suvriadi, et al., eds. Konsep dan Strategi Pembelajaran. Medan:
Yayasan Kita Menulis, 2021.
Rukin. Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Surabaya: CV. Jakad Media
Publishing, 2021.
Sani, Ridwan Abdullah dan Kadri, Muhammad. Pendidikan Karakter
Mengembangkan Karakter Anak yang Islami. Jakarta: PT Bumi Aksara,
2016.
Setiawan, Yahya, et.al. Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk
Karakter Religius Siswa, International Journal Of Educational Resources 01,
No. 03, Oktober 2020.
Shihab, M. Quraish. Tafsir Al-Misbah, Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an.
Tangerang: Penerbit Lentera Hati, 2002.
Sidiq, Umar dan Choiri, Moh. Miftachul. Metode Penelitian Kualitatif di Bidang
Pendidikan. Ponorogo: CV Nata Karya, 2019.
Sugiana, Aset. Penanaman Nilai Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab di SMK
Ethika Palembang. Yogyakarta: Jurnal PAI Raden Fatah 1, No. 1, Januari
2019.
Sukiyat. Strategi Implementasi Pendidikan Karakter. Surabaya: CV Jakad Media
Publishing, 2020.
Sutiah. Budaya Belajar dan Inovasi Pembelajaran PAI. Sidoarjo: Nizamia
Learning Center, 2019.
Wawancara dengan Guru PAI SMK Al-Amanah Kabupaten Tangerang, Ibu
Linawati. Tangerang, 13 Juni 2022.
Wawancara dengan Kepala Sekolah SMK Al-Amanah Kabupaten Tangerang, Ibu
Siti Mubarokah, Tangerang, 18 Juni 2022.
Wawancara dengan Siswa SMK Kelas 11C, Sekolah SMK Al-Amanah Kabupaten
Tangerang, Syifa Azizah. Tangerang, 11 Juni 2022.
Wawancara dengan Wakil Kepala Sekolah Bidang Kurikulum SMK Al-Amanah
Kabupaten Tangerang, Ibu Ina Rostiana, Tangerang, 11 Juni 2022