IMPLIKASI KEBIASAAN MENUNDA SEBAGAI PREDIKTOR TERHADAP KESEHATAN MENTAL MAHASISWA PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM UNIVERSITAS SYEKH-YUSUF TANGERANG
Abstract
This research was conducted at the Islamic Religious Education Study Program, Syekh-Yusuf Islamic University Tangerang, with the aim of analyzing the effect of procrastination on students' mental health. The method used was descriptive quantitative, with data analysis through simple linear regression using SPSS software version 27. Data collection was carried out through a questionnaire in the form of Google Form, each consisting of 10 items for variable X (procrastination) and variable Y (mental health). The sample consisted of 130 students, taken from a population of 192 students using a stratified random sampling technique based on semesters (2, 4, and 6). The results of the study showed a significant negative effect between procrastination and mental health, as indicated by the t-test value of 5.266 with a significance level of 0.000 (<0.05). Therefore, the hypothesis in this study was accepted.
References
Allawiyah, Iim Kismawati, Karmawan, dan Ahmad Haromaini. “Studi Komparasi Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Masa Pandemi Covid -19 Di Sekolah SMK Al-Gina Kabupaten Tangerang Dan SMK Binusta Kota Tangerang” Jurnal Islamika, 0344, no. 20 (2021).
Ariadi, Purmansyah. “Kesehatan Mental Dalam Perspektif Islam.” Syifa’ MEDIKA: Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan 3, no. 2 (2019): 118. https://doi.org/10.32502/sm.v3i2.1433.
Arif, Muhammad. “Kesehatan Mental Perspektif Hadits Nabi Muhammad (Kajian Tahlīlī Terhadap Riwayat Abū Dawūd).” UIN Alauddin Makassar, 2022.
Arifuddin, A, and A R Karim. “Konsep Pendidikan Islam; Ragam Metode PAI Dalam Meraih Prestasi.” Didaktika: Jurnal Kependidikan 10, no. 1 (2021): 13–22. https://www.jurnaldidaktika.org/contents/article/view/76.
Bagaskoro, Brilliant. “Pengaruh Prokrastinasi Akademik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas X Smk Negeri 2 Tenggarong Pada Materi Barisan Dan Deret Aritmatika.” Universitan Islam Negeri Walisongo Semarang, 2023.
Imam Machali. Metode Penelitian Kuantitatif (Panduan Praktis Merencanakan, Melaksanakan Dan Analisis Dalam Penelitian Kuantitatif). Edited by Abdau Qurani Habib. 3rd ed. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2021.
Muharni. “Pengaruh Kontrol Diri Terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi Sma N 1 Kerumutan Kabupaten Pelalawan.” Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 2021.
Munawati, Siti, Neni Nuraeni, dan M Apan Abdul Goni. “Pengelolaan Kurikulum Pendidkan Informal Dalam Pembinaan Kepribadian Di Lingkungan Bina Santri Lapas Dompet Dhuafa.” Islamika: Jurnal Agama, Pendidikan, Dan Sosial Budaya 15, no. 1 (2021): 46–55.
Nur Intan Permata. “Kesehatan Mental Remaja Melalui Pendidikan Dalam Keluarga (Pemikiran Prof. Dr. Zakiah Daradjat).” Repository Unls. Universitas Negei Lampung, 2021.
Sari, Yunia Puspita, Ahmad Haromaini, dan Nur Halimah. “Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Terhadap Keaktifan Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas Xi Dkv Dan Tkj Di Smkn 5 Kabupaten Tangerang.” Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan 19, no. 2 (2023). https://doi.org/10.31000/rf.v19i2.9630.
Sofya, Dila Rosdiana, Ahmad Haromaini, dan Faiz Fikri Al Fahmi. “Pengaruh Metode Problem Solving Terhadap Motivasi” 18, no. 1 (2021): 4.
Stoliarchuk, Olesia, Svitlana Khrypko, Dobrodum Olga, Olena Ishchuk, Olena Kokhanova, Olena Sorokina, dan Karina Salata. “Academic Procrastination As A Challenge For Students’ Mental Health In The Context Of Distance Learning And The Virtual World During The Covid-19 Pandemic.” International Journal of Computer Science and Network Security 22, no. 3 (2022): 276–84. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/41233/%0Ahttps://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/41233/1/O_Stoliarchuk_S_Khrypko_IJCSVS_3_IL.pdf.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D). 25th ed. Bandung: CV. ALFABETA, 2017.