Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Di SMP Negeri 3 Kota Tangerang Selatan

  • Nidatu Rifdah Institut Ilmu Al Quran (IIQ) Jakarta
  • Nadjematul Faizah Institut Ilmu Al Quran (IIQ) Jakarta

Abstract

This research was conducted to determine the principal's leadership style and to determine the requirements, duties and functions of the principal. In the last three years his has concurrently served as the Principal in SMP N 2 Kota Tangerang Selatan, but with him concurrently the position is not an obstacle and obstacle in carrying out his duties as headmaster in both schools.

This research was conducted at SMP Negeri 3 Kota Tangerang Selatan. With the aim to find out the principal's leadership style in SMP Negeri 3 Tangerang Selatan. The research that the author uses is qualitative research, with a descriptive approach. This is because the researchers will describe or present a complete picture of the Principal's Leadership Style at SMP Negeri 03 Tangerang Selatan Selatan, to see how the leadership style of the SMP Negeri 03 Negri South Tangerang school leadership.

The results of this study indicate that the leadership style used by principals in SMP Negeri 3 Kota Tangerang Selatan tends to the Democratic leadership style. Can be seen when solving problems and making decisions is good, very responsible in solving problems and always done by deliberation. The headmaster of SMP Negeri 3 Kota Tangerang Selatan in mobilizing / leading subordinates (staff, teachers and students) is to provide direct guidance such as guiding, motivating and giving direction to the subordinates concerned.

References

Abu Sinn, Ahmad Ibrahim. Manajemen Syariah Sebuah Kajian Historis dan Kontemporer. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. 2006
Anoraga, Pandji. Manajemen Bisnis. Jakarta: Rineke Cipta. 2004
Arifin, Syamsul. Leadership Ilmu dan Seni Kepemimpinan. Jakarta: Mitra Wacana Media. 2012
Arifin, Zainal. Penelitian Pendidikan: Metode dan Paradigma Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. 2011
Athoillah, Anton. Dasar-dasar Manajemen. Bandung: Pustaka Setia. 2010
Danim, Sudarwan. Kepemimpinan Pendidikan Kepemimpinan (IQ + EQ), Etika, Perilaku Motivasional, dan Mitos. Bandung: Alfabeta. 2010
Daryanto. Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media. 2011
Departemen Agama Republik Indonesia. Al-Qur’an dan Terjemahnya. Bandung: Diponegoro. 2010
Departemen Pendidikan Nasional. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka. 2001
Emzir. Metodologi Penelitian Pendidikan: Kuantitatif & Kuantitatif. Jakarta: Raja Grafindo Persada. 2008
Herabudin. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Pustakan Setia, 2009
Hidayat, Ari dan Imam Machali. Pengelolaan Pendidikan. Yogyakarta: Kaukaba. 2012
Indrafachrudi, Soekarto dan Tahalele. Bagaimana Kepemimpinan Kepala Sekolah yang Efektif. Malang: Ghalia Indonesia. 2006
Kartono, Kartini. Pemimpin dan Kepemimpinan (Apakah Kepemimpinan Abnormal Itu). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. 2009
Kurniawan, Asep. Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. 2018
Muhaimin, Suti’ah, dan Sugeng Listyo Prabowo. Manajemen Pendidikan. Malang: Kencana. 2008
Mujtahid. Pengembangan Profesi Guru. Malang: UIN-Maliki Press. 2011
Mulyasa, E. Manajemen Berbasis Sekolah, Konsep, Strategi dan Implementasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. 2004
Nasrudin, Endin. Psikologi Manajemen. Bandung: Pustaka Setia. 2010
Nurkolis. Manajemen Berbasis Sekolah. Jakarta: Grasindo. 2002
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2018 tentang Penugasan Guru sebagai Kepala Sekolah pasal 15. ayat 1-5. Jakarta: 2018
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2007 Tentang Standar Kepala Sekolah/ Madrasah. Jakarta: 2007
Pulungan, J. Suyuti. Fiqih Siyasah; Ajaran dan Pemikiran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. 1997
Pupuh Fathurahman. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: CV. Pustaka Setia. 2011
Purwanto, M. Ngalim. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya. 1987
Rais, M. Dhiauddin. Teori Politik Islam. Jakarta: Gema Insani Press. 2001
Rivai, Veithzal. Kepemimpinan dan Prilaku Organisasi. Jakarta: Rajawali Press. 2012
Sagala, Syaiful. Supervisi Pembelajaran dalam Profesi Pendidikan. Bandung: Alfabeta. 2009
Saroni, Muhammad. Manajemen Sekolah: Kiat Menjadi Pendidik yang kompeten. Yogjakarta: Ar-Ruzz. 2006
Satori, Dza`man dan Aan Komariah. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta. 2011
Siagian, Sondang P. Teori dan Praktek Kepemimpinan. Jakarta: Rineke Cipta. 2003
Soekanto, Soerjono. Sosiologi: Suatu Pengantar. Jakarta: Raja Grafindo Persada. 2010
Strauss, Anslem dan Juliet Corbin. Dasar-Dasar penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2009
Sujarweni, Wiratna. metodologi Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Baru Press. 2014
Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2007
Thoha, Miftah. Kepemimpinan Dalam Manajemen. Jakarta: Rajawali Pers. 2010
Tim Dosen AP. Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press. 2011
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Pasal 1. Ayat 1. Jakarta: 2005
Wahjosumidjo. Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Rajawali Press. 2010
Zamzam, Firdaus Fakhry. Aplikasi Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Deepublish. 2018
Published
2020-05-09
Section
Articles
Abstract viewed = 69 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 19 times