EFEKTIVITAS PERMAINAN ULAR TANGGA RAKSASA TERHADAP PERKEMBANGAN MOTORIK KASAR ANAK USIA DINI
Abstract
Early childhood is a period of development in various aspects, one of which is gross motor skills. This study aims to assess the effectiveness of the giant snakes and ladders game as an Educational Play Tool (APE) in enhancing gross motor development in early childhood. Early childhood is a crucial period for physical development, which requires stimulation through enjoyable and effective activities. The giant snakes and ladders game, which combines physical activity and learning elements, has been proven to improve children's gross motor skills, such as balance, coordination, and agility. This study uses a descriptive qualitative approach with data collection from relevant literature. The results show significant improvement in children's gross motor skills after participating in the giant snakes and ladders game. This study is expected to contribute to understanding the importance of gross motor stimulation through educational games as an effective medium to support early childhood development.
References
Fiantika, F. R., Wasil , M., Jumiyati , S., Honesti, L., Wahyuni , S., Mouw, E., Jonata, Mashudi , I., Hasanah , N., Maharani, A., Ambarwati , K., Noflidaputri, R., Nuryami, & Waris, L. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Global Eksekutif Teknologi.
Ellinawati, Sari, F., & Mustika Sari, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Ular Tangga. Jurnal Pelita PAUD, 6(1), 148–154. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i1.1410.
Hani, U., & Hibana. (2022). Ular Tangga Covid-19 sebagai Redesain Alat Permainan Edukatif untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 6(2), 162–171. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i2.1262.
Hazhari, A., Prawesti, L. N. I., & Nurmilah. (2021). Penggunaan Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini . JoEE: Journal of Earlychildhood Education, 2(2), 65–71. https://doi.org/10.54438/joee.v2i2.250.
Kusumanegara, H., Hardaningsih, G., & Rahmadi, F. A. (2015). Hubungan Antara Stimulasi keluarga dengan Perkembangan Batita. Media Medika Muda, 4(4).
Lubis, S. A. Z., Munadia, K., Ramadhani, I., Sa’adah, N., Telambanua, S. M., Sagala, P. H., & Lubis, H. Z. (2024). Implementasi Kemampuan Motorik Kasar AUD melalui Permainan Ular Tangga di TK Desa Silo Lama. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 3371–33736.
Maulida, I. Z. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Ular Tangga Raksasa terhadap Keterampilan Motorik Kasar Anak Kelompok B PAUD Islam Terpadu Baiturrahman Kecamatan Pakusari Kabupaten Jember Tahun Ajaran 2017-2018 [Skripsi].
Mediani, H. Z., Sutini, T., Pratiwi, Y., Nurhidayah, I., & Hendrawati, S. 2024. Perbedaan Stimulasi Perkembangan Anak Toddler oleh Ibu Bekerja dan Ibu Tidak Bekerja. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(3), 570–580. https://doi.org/10.31004/obsesi.v8i3.5962.
Nurkamelia. (2019). Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini (Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak) STPPA Tercapai di RA Harapan Bangsa Maguwoharjo Condong Catur Yogyakarta . KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 112. https://doi.org/10.24014/kjiece.v2i2.9064.
Putri, P. D. A., Ali, A. Z., & Noviyanti, A. I. (2023). Pengaruh Media Ular Tangga Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini Kelompok B Di TKS PGRI 01 Sukorambi Jember . Seminalu 2023: Seminar Nasional LPPM Unipar Jember, 1(1).
Reswari, A., Lestariningrum, A., Iftitah, S. L., & Pangastuti, R. (2022). Perkembangan Fisik dan Motorik Anak (Child Physical and Motoric Development) (Syofrianisda, Ed.). CV. Azka Pustaka.
Rohendi, A., & Seba, L. (2017). Perkembangan Motorik Pengantar Teori dan Implikasinya dalam Belajar (N. Sutisna, Ed.). Alfabeta.
Septriani , V., & Yeni, I. (2023). Pengaruh Permainan Ular Tangga Raksasa Terhadap Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun di Taman Kanak-kanak Islam Al-Azhar 32 Padang. AURA: Jurnal Pendidikan Aura, 4(2), 137–145. https://doi.org/10.37216/aura.v4i1.933.
[UU] Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem pendidikan Nasional. 2003.