Pengaruh Kompetensi Spiritual dengan Disiplin Siswa di Lingkungan Sekolah (Studi Kasus MTs Darul Qudwah Tegal)

  • Nadhifah Mizana Al-Azwi Institut Ilmu Al Quran (IIQ) Jakarta
  • Siti Rahmah Institut Ilmu Al Quran (IIQ) Jakarta

Abstract

Education is essentially a conscious effort to develop the personality that is in a person to be better, smarter, creative and innovative. Spiritual competence is character and attitude which is the deepest part of awareness in a person related to which not only recognizes the awareness of fixed values but is also creative in finding new values. Discipline is a process of training the mind and character of children gradually so that they become someone who has self-control and is useful for the community. This study aims to determine whether there is a influence between Spiritual competence and student discipline in the MTs Darul Qudwah Tegal School environment. This type of research is correlation research, which explains whether there is a  influence between variable X as an independent or independent variable (Spiritual Competence) and Y as a dependent variable (Discipline).  The population in this study were some students of MTs Darul Qudwah Tegal, totaling 63 students. In this study the sampling technique used was purposive sampling technique, namely sampling data. Based on this research, spiritual competence variable (X) is obtained which influences discipline variable (Y) where there is a positive influence meaning higher variable X and higher Y variable.

References

Abdullah, Mas, Udik. Meledakkan IESQ dengan Langkah Takwa dan Tawakal, Jakarta: Dzikrul Hakim, 2005.
Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: PT Rineka Cipta, 2013.
B Purwakania, Hasan, Aliah. Psikologi Perkembangan Islami, Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2006.
Bungin, Burhan, Metodologi Penelitian Kuantitatif: Komunikasi, Ekonomi dan Kebijakan Publik serta Ilmu-ilm Sosial Lainnya, Jakarta: Kencana, 2008.
Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Bahasa Indonesia, Jakarta: Pusat bahasa, 2008.
Departemem Agama Republik Indonesia, Al-Qur’an dan terjemahannya, Semarang: Karya Toha Putra.
Durkheim, Emile, Pendidikan Moral: Suatu Studi Teori dan Aplikasi Sosiologi Pendidikan, Jakarta: Erlangga, 1990.
E. Bahruddin, dan Asep Saeful Hamdi, Metode Penelitian Kuantitatif Aplikasi Dalam Pendidikan, Yogyakarta: Deepublish, 2014.
Hadi, Sutrisno, Statistik Jilid 2, Yogyakarta: Andi Offset, 2004.
Imran, Ali, Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah, Jakarta: Bumi Aksara, 2012.
Iqbal Hasan, dan Misbahuddin, Analisis Data Penelitian Dengan Statistik, Jakarta: Bumi Aksara, 2013.
Iskandar, Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial, Jakarta: Referensi, Cet. Ke- 5, 2013.
Jalaludin, Psikologi Agama, Jakarta: Rajawali Pers, 2010.
Koesoema A, Doni, Pendidikan Karakter Strategi Mendidik Anak Di Zaman Global, Jakarta: Grasindo, 2011.
Kunandar, Guru Profesional, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2009.
Majid, Abdul, Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2007.
Martono, Nanang, Metode Penelitian Kuantitatif, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, Cet. Ke-1, 2010.
Na’im, Ngainun, Menjadi Guru Inspiratif, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011.
_______, Character Building, Optimalisasi Peran Pendidikan dalam Pengembangan Ilmu & Pembentukan karakter Bangsa, (Yogyakarta: Ar-Ruz Media, 2012
Nawawi, Hadari, Metode Penelitian Bidang Sosial, Yogyakarta: Gadjah Mada University Press, 2007.
Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis dan Disertasi Institut Ilmu Al-Qur’an (IIQ) Jakarta, 2017.
Prawira, Purwa, Atmaja. Psikologi Pendidikan Dalam Perspektif Baru, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013.
Riduwan, Metode & Teknik Menyusun Tesis, Bandung: Alfabeta, 2004.
Sanjaya, Wina, Perencanaan & Desain Sistem Pembelajaran, Jakarta: Prenadamedia Group, 2008.
S, Ariesandi, Rahasia Mendidik Anak Agar Sukses dan Bahagia: Tips Praktis dan Teruji Melejitkan Potensi Optimal Anak, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2008.
Slameto, Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya, Jakarta: Rineka Cipta, Cet. Ke-4, 2003.
Sudiyono, Anas, Pengantar Statistik Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, Cet. Ke-24, 2012.
_______, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D, Bandung: Alfabeta, Cet. Ke-13, 2011.
Sukardi, Metode Penelitian Pendidikan, Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2010.
Sukmadinata, Nana, Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, Cet. Ke- 9, 2010.
Syah, Muhibbin, Psikologi Pendidikan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2017.
Wahab, Rohmalina, Psikologi Belajar, Depok: Rajawali Pers, Cet. Ke- 3, 2018.
Wantah, Maria J, Pengembangan Disiplin dan Pembentukan Moral Pada Anak Usia Dini, Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2005.
Yulia Singgih D. Gunarsa, dan Singgih D. Gunarsa Psikologi Untuk Membimbing, Jakarta: Libri, 2012.
Published
2020-05-09
Abstract viewed = 176 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 188 times
How to Cite
Nadhifah Mizana Al-Azwi, & Siti Rahmah. (2020). Pengaruh Kompetensi Spiritual dengan Disiplin Siswa di Lingkungan Sekolah (Studi Kasus MTs Darul Qudwah Tegal). Qiro’ah : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(2), 36-44. https://doi.org/10.33511/qiroah.v9n2.36-44