Kontekstualisasi Pesan Moral Kisah Aṣḥāb Al-Jannah Surat Al-Qalam Ayat 17-33
Keywords:
Moral Messages, Story of Aṣḥāb Al-Jannah
Abstract
This study aims to identify the moral massage found in the narrative of Aṣḥāb Al-Jannah (the people of the garden) contained in Surah Al-Qalam (68) verses 17-33 as well as forms of contextualization in the current context. This study belongs to the library research category and employs a descriptive-analytical method. This study indicates that the first describes the socio-historical of Surah Al-Qalam verses 17–33, which is the Qur'anic reactions to the circumstances of Arab society in the past. The narrative tells the story of Abu Jahal and the people of Makkah who denied the mercies of Allah. The second movement involves contextualizing Surah Al-Qalam verses 17-33, resulting in aspects of moral ideal values. The ideal values are, first, the value of monotheism (always remembering Allah in all matters). The second ideal value is spiritual value (implementing zakat in life). The third ideal value is the social value (guiding on virtue). Third, social value (guiding on virtue), character value of human responsibility, character building (endeavor, optimism, prayer, and tawakal or reliance on God), avoiding selfishness and materialism, imitating the good nature of parents, egalitarianism, and self-control (repentance and devotion to Allah).References
Abidin, A. M. (2021). Pendidikan moral dan relevansinya dengan pendidikan Islam. Jurnal Paris Langkis, 2(1).
Abimijoyo, F. H., Febriyarni, B., & Saputra, H. (2022). Pesan Moral Al-Qur’an Tentang Pembentukan Akhlaq al-Karimah. AL-HUDA: Journal of Qur’anic Studies, 1(2).
Amrullah, A. M. A. K. (n.d.). Tafsir Al-Azhar. Pustaka Nasional PTE LTD Singapura.
Angraeni, D., Rufaedah, E. A., & Himmawan, D. (2023). Bimbingan dan Konseling Menurut M. Quraish Shihab dalam Tafsir Al-Mishbah Qur’an Surat Al-Ashr Ayat 3. Counselia; Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 4(1).
Anshory, M. I., & Hafid, M. S. (2022). Sikap Optimisme Para Nabi Dalam Al Qur’an. Jurnal Al-Mubarak: Jurnal Kajian Al-Qur’an Dan Tafsir, 7(2).
Arrafi, M. A., Aditya, M. A., Fahlifi, M. S., Ramadhani, Z. R., & Rohman, R. F. (2023). Etika, moral, dan akhlak. Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 2(2).
Arsyad, M., Bima, M. A., Fauzy, M. D. R. K., Saputra, M. I., Thaib, M., & Ramadhan, N. K. (2023). Al-Qur'an Sebagai Sumber Ajaran Dan Hukum Islam. Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 1(3).
Az-Zuhaili, W. (n.d.). Terjemah Tafsir Al Munir - 15 (1). Gema Insani.
Azizah, I. (2022). Penafsiran Muhammad Quraish Shihab Terhadap Ayat-Ayat Tentang Doa, Ikhtiar, Dan Tawakal Dalam Tafsir Al-Misbah. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo.
Bahtiar, S. M., Noor, T., & Kosim, A. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Al-Qur’an dan Relevansinya dalam Kehidupan Sehari-hari (Studi Analisis Kisah Qorun QS Al-Qashash Ayat 76-82). FONDATIA, 6(3).
Cahyani, M. D. W. I. (2018). Konsep InsyaAllah Dalam Al-Qur'an. Skripsi, 16–18.
Daulai, A. F. (2019). Tanggung Jawab Pendidikan Islam. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(2).
Dr. Achyar Zein, M. A. (2015). Pesan-Pesan Moral dalam al-Quran. 6.
Elhany, H. (2017). Kisah perang Badar (Studi nilai dalam suatu masyarakat). Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(02).
Fadillah, I. F. (2023). Analisis konsep taqwa dalam al-Quran: Studi terhadap ayat-ayat yang menyebutkan taqwa. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Humanis, 3(3).
Fauzan, A. (2022). Relasi Doa dengan Usaha Dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Semiotika-Q: Kajian Ilmu Al-Quran Dan Tafsir, 2(1).
Helmi, T. (2022). Konsep Pendidikan Akhlak Dalam Pembentukkan Karakter Peserta Didik (Studi Perbandingan Pemikiran Syed Muhammad Naquib Al-Attas Dan Muhammad Athiyah Al-Abrasy). Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Jihad, S. (2017). Kisah Perang Badar Dan Perang Uhud Dalam Al-Qur'an. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Katsir, I. (2004). Tafsir Ibnu Katsir (M. Abdul G). Bogor: Pustaka Imam asy syafi’i.
Khudzaifah, M., & Nurhayat, M. A. (2022). Matrealisme Dalam Perspektif Kitab Tafsir Al-Azhar Karya Buya Hamka. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, Dan Fenomena Agama, 23(2).
Langsa, D. I. (2018). Implikasi Teori Kemanusiaan Fazlur Rahman Terhadap Pendidikan Islam. AL-IKHTIBAR (Jurnal Ilmu Pendidikan), 5(1).
Mustaqim, A. (2011). Kisah Al-Qur’an: Hakekat, Makna, dan Nilai-Nilai Pendidikannya. Ulumuna, 15.
Nasir, M. S. (2015). Sabab Al-NuzulAyat-Ayat Al-Quran dalam Novel Perang Badar oleh Abdul Latip Talib. Sidang Editorial.
Nurcahaya, N. (2016). Urgensi Zakat Dan Dampaknya Terhadap Pemerataan Pendapatan Masyarakat. Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1).
Rahman, F. (1996). Major Themes Of The Qur’an, Tema Pokok Al-Qur’an. Bandung: PUSTAKA.
Rahman, F. (2010). Islam (P. A. Mohammad, Ed.). Bandung: Penerbit PUSTAKA.
Ridzuan, A. A., Kadir, M. J. H., Mohamed, H. A.-B., Zain, A. D. M., Islam, F. P. K., & Malaysia, T. (n.d.). Peperangan Nabi Muhammad SAW: Analisa strategi peperangan dan pertahanan.
Rinalpi, R., & Satriadi, I. (2023). Taubat Dalam Perspektif Al-Qur’an. Lathaif: Literasi Tafsir, Hadis Dan Filologi, 2(1).
Solihah, H. (2018). Kikir Dalam Al-Qur'an (Analisis Sinonimitaas Terhadap Lafaz Al-Bukhl, Asy-Syuh, Dhanin Dan Qatur). Skripsi, 5.
Terjemah Kemenag 2019.
Thabari. (n.d.). Tafsir Ath-Thabari. Dar al-Koto ak-Ilmiyah.
Umniyyah, H. T., SP, M. E. P. W., & Khairunnisa, D. A. (2023). Mengingat Allah Dalam Kondisi Apapun. Islamic Education, 1(3).
Usman, C. I. (2019). Urgensi Moral Remaja dan Upaya Orang Tua Dalam Mengatasinya. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 2(2).
Vera, S., & Hilmi, F. (2021). Aktualisasi Nilai Ideal Moral dalam Kehidupan Kontemporer Perspektif Al-Qur’an: Studi Interpretasi Surah Al-Alaq dengan Metode Double Movement Fazlur Rahman. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 6(02).
Widianto, A. T. (2023). Study Of Egalitarianism In The Social Life Of The Osing Community In Banyuwangi: Aspects Of Welfare, Justice And Equality. Santhet: Jurnal Sejarah, Pendidikan, Dan Humaniora, 7(2).
Abimijoyo, F. H., Febriyarni, B., & Saputra, H. (2022). Pesan Moral Al-Qur’an Tentang Pembentukan Akhlaq al-Karimah. AL-HUDA: Journal of Qur’anic Studies, 1(2).
Amrullah, A. M. A. K. (n.d.). Tafsir Al-Azhar. Pustaka Nasional PTE LTD Singapura.
Angraeni, D., Rufaedah, E. A., & Himmawan, D. (2023). Bimbingan dan Konseling Menurut M. Quraish Shihab dalam Tafsir Al-Mishbah Qur’an Surat Al-Ashr Ayat 3. Counselia; Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 4(1).
Anshory, M. I., & Hafid, M. S. (2022). Sikap Optimisme Para Nabi Dalam Al Qur’an. Jurnal Al-Mubarak: Jurnal Kajian Al-Qur’an Dan Tafsir, 7(2).
Arrafi, M. A., Aditya, M. A., Fahlifi, M. S., Ramadhani, Z. R., & Rohman, R. F. (2023). Etika, moral, dan akhlak. Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 2(2).
Arsyad, M., Bima, M. A., Fauzy, M. D. R. K., Saputra, M. I., Thaib, M., & Ramadhan, N. K. (2023). Al-Qur'an Sebagai Sumber Ajaran Dan Hukum Islam. Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 1(3).
Az-Zuhaili, W. (n.d.). Terjemah Tafsir Al Munir - 15 (1). Gema Insani.
Azizah, I. (2022). Penafsiran Muhammad Quraish Shihab Terhadap Ayat-Ayat Tentang Doa, Ikhtiar, Dan Tawakal Dalam Tafsir Al-Misbah. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo.
Bahtiar, S. M., Noor, T., & Kosim, A. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Al-Qur’an dan Relevansinya dalam Kehidupan Sehari-hari (Studi Analisis Kisah Qorun QS Al-Qashash Ayat 76-82). FONDATIA, 6(3).
Cahyani, M. D. W. I. (2018). Konsep InsyaAllah Dalam Al-Qur'an. Skripsi, 16–18.
Daulai, A. F. (2019). Tanggung Jawab Pendidikan Islam. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(2).
Dr. Achyar Zein, M. A. (2015). Pesan-Pesan Moral dalam al-Quran. 6.
Elhany, H. (2017). Kisah perang Badar (Studi nilai dalam suatu masyarakat). Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(02).
Fadillah, I. F. (2023). Analisis konsep taqwa dalam al-Quran: Studi terhadap ayat-ayat yang menyebutkan taqwa. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Humanis, 3(3).
Fauzan, A. (2022). Relasi Doa dengan Usaha Dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Semiotika-Q: Kajian Ilmu Al-Quran Dan Tafsir, 2(1).
Helmi, T. (2022). Konsep Pendidikan Akhlak Dalam Pembentukkan Karakter Peserta Didik (Studi Perbandingan Pemikiran Syed Muhammad Naquib Al-Attas Dan Muhammad Athiyah Al-Abrasy). Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Jihad, S. (2017). Kisah Perang Badar Dan Perang Uhud Dalam Al-Qur'an. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Katsir, I. (2004). Tafsir Ibnu Katsir (M. Abdul G). Bogor: Pustaka Imam asy syafi’i.
Khudzaifah, M., & Nurhayat, M. A. (2022). Matrealisme Dalam Perspektif Kitab Tafsir Al-Azhar Karya Buya Hamka. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, Dan Fenomena Agama, 23(2).
Langsa, D. I. (2018). Implikasi Teori Kemanusiaan Fazlur Rahman Terhadap Pendidikan Islam. AL-IKHTIBAR (Jurnal Ilmu Pendidikan), 5(1).
Mustaqim, A. (2011). Kisah Al-Qur’an: Hakekat, Makna, dan Nilai-Nilai Pendidikannya. Ulumuna, 15.
Nasir, M. S. (2015). Sabab Al-NuzulAyat-Ayat Al-Quran dalam Novel Perang Badar oleh Abdul Latip Talib. Sidang Editorial.
Nurcahaya, N. (2016). Urgensi Zakat Dan Dampaknya Terhadap Pemerataan Pendapatan Masyarakat. Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1).
Rahman, F. (1996). Major Themes Of The Qur’an, Tema Pokok Al-Qur’an. Bandung: PUSTAKA.
Rahman, F. (2010). Islam (P. A. Mohammad, Ed.). Bandung: Penerbit PUSTAKA.
Ridzuan, A. A., Kadir, M. J. H., Mohamed, H. A.-B., Zain, A. D. M., Islam, F. P. K., & Malaysia, T. (n.d.). Peperangan Nabi Muhammad SAW: Analisa strategi peperangan dan pertahanan.
Rinalpi, R., & Satriadi, I. (2023). Taubat Dalam Perspektif Al-Qur’an. Lathaif: Literasi Tafsir, Hadis Dan Filologi, 2(1).
Solihah, H. (2018). Kikir Dalam Al-Qur'an (Analisis Sinonimitaas Terhadap Lafaz Al-Bukhl, Asy-Syuh, Dhanin Dan Qatur). Skripsi, 5.
Terjemah Kemenag 2019.
Thabari. (n.d.). Tafsir Ath-Thabari. Dar al-Koto ak-Ilmiyah.
Umniyyah, H. T., SP, M. E. P. W., & Khairunnisa, D. A. (2023). Mengingat Allah Dalam Kondisi Apapun. Islamic Education, 1(3).
Usman, C. I. (2019). Urgensi Moral Remaja dan Upaya Orang Tua Dalam Mengatasinya. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 2(2).
Vera, S., & Hilmi, F. (2021). Aktualisasi Nilai Ideal Moral dalam Kehidupan Kontemporer Perspektif Al-Qur’an: Studi Interpretasi Surah Al-Alaq dengan Metode Double Movement Fazlur Rahman. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 6(02).
Widianto, A. T. (2023). Study Of Egalitarianism In The Social Life Of The Osing Community In Banyuwangi: Aspects Of Welfare, Justice And Equality. Santhet: Jurnal Sejarah, Pendidikan, Dan Humaniora, 7(2).
Published
2024-12-30
How to Cite
Hesty Kusuma Waty, Masruchin, & Abuzar Al-Ghifari. (2024). Kontekstualisasi Pesan Moral Kisah Aṣḥāb Al-Jannah Surat Al-Qalam Ayat 17-33. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran Hadits Syari’ah Dan Tarbiyah, 9(2), 43-66. Retrieved from https://ejurnal.iiq.ac.id/index.php/misykat/article/view/2164
Section
Articles