Pengaruh Minat UMKM Kota Malang dalam Melakukan Pembiayaan pada Bank Pembiayaan Rakyat Syariah

  • Harish Aswinardi Universitas Brawijaya
  • Faisol Habibi Universitas Brawijaya
  • Yenny Kornitasari Universitas Brawijaya
Keywords: MSMEs, Financing, BPRS

Abstract

The aim of this research is to investigate the influence of promotion, literacy, and trust on the interest of small and medium-sized enterprises (SMEs) in the city of Malang to utilize financing services from the People's Sharia Financing Bank (BPRS). The analytical method employed is multiple linear regression analysis. The research findings indicate that overall, promotion, literacy, and trust variables have a significant simultaneous influence on the interest of SMEs in utilizing financing services from BPRS. Partially, promotion and trust variables have a significant positive influence on the interest of SMEs in utilizing financing services from BPRS. On the other hand, the literacy variable has a significant negative influence on the interest of SMEs in utilizing financing services from BPRS. This research is expected to provide input for BPRS in designing strategies to attract the interest of SMEs who desire to utilize such financing services.

References

Alghani, A., & Waluyo, B. (2022). Pengaruh Pengetahuan Dan
Kepercayaan Pelaku Umkm Depok Terhadap Minat Pembiayaan Melalui Bank Pembiayaan Rakyat Syariah.
Aulia Hakim, I. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi
Minat Pengusaha Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Mengajukan Pembiayaan di Bank Syariah Kota Malang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB.
Azwar, S. (2014). Metode Penelitian. Pustaka Belajar.
Bramantyo, A., & Sagoro, E. M. (2017). THE EFFECT OF SERVICE
QUALITY, PROCEDURES, AND PROMOTION TO DECISION IN TAKING CREDIT. Jurnal Profita.
Fathurrahman, A. (2022). Determinan Minat Financing UMKM Pada
Lembaga Keuangan Syariah (Studi Kasus UMKM Disekitar Malioboro Yogyakarta). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 583. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4419
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Pogram IBM
SPSS (9th ed.). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Lupiyoadi, R. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa (3rd ed.). Salemba
Empat.
Marlinah, L. (2020). Peluang dan Tantangan UMKM Dalam Upaya
Memperkuat Perekonomian Nasional. Jurnal Ekonomi, 22(2), 118–124.
Novita, E., & Aqliyah, H. (2018). Faktor Penyebab Rendahnya Minat
Umkm di Kecamatan Pamijahan Dalam Memilih Pembiayaan pada Bank Syariah. 1(1), 132–160. https://doi.org/10.47467/elmal.v1i2.294
Pratama, Y. W., & Wijayangka, C. (2019). PENGARUH LITERASI
KEUANGAN TERHADAP AKSES PEMBIAYAAN PADA UMKM. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 3(2), 378–388.
Samuelson, P. A. (1938). A Note on the Pure Theory of Consumer’s
Behaviour. Economica, 5(17), 61. https://doi.org/10.2307/2548836
Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2000). Consumer behavior. Prentice
Hall.
Soetiono, & Setiawan. (2018). Literasi Keuangan dan Inklusi Keuangan
Indonesia (1st ed.). Rajawali.
Sugiyono. (2005). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D.
Alfabeta.
Suwono, & Sukma, A. (2020). PENGARUH KEPERCAYAAN DAN
KEPUASAN TERHADAP LOYALITAS NASABAH DI PT. BPRS SURIYAH KANTOR PUSAT CILACAP. Jurnal Manajemen Dan Ekonomi, 3(1), 33–54.
Ulya, Z. (2020). Pengaruh Kepercayaan dan Promosi terhadap Minat
UMKM Mengambil Pembiayaan Perbankan Syariah di Kota Langsa. JURNAL MANAJEMEN DAN KEUANGAN, 9(3), 352–366.
Published
2023-08-01
Abstract viewed = 441 times
pdf (Bahasa Indonesia) downloaded = 327 times
How to Cite
Harish Aswinardi, Faisol Habibi, & Yenny Kornitasari. (2023). Pengaruh Minat UMKM Kota Malang dalam Melakukan Pembiayaan pada Bank Pembiayaan Rakyat Syariah. Al-Mizan : Jurnal Hukum Dan Ekonomi Islam, 7(2), 67-90. Retrieved from https://ejurnal.iiq.ac.id/index.php/almizan/article/view/934