Tinjauan UU No 33 Tahun 2014 Dan Fikih MuamalahTerhadap Jual Beli Produk Halal Di Platform Khusus Shopee Barokah
Abstract
The halal lifestyle is increasingly popular, therefore Shopee Barokah offers halal products that have been certified halal by BPJPH. However, in fact, on the special Shopee Barokah platform, products are still found that do not have halal certificates and labels. The research method used in this research is qualitative research in the form of a case study. The research results show that (1) The buying and selling of kicimpring chips and glass chips products on the Shopee Barokah platform is not fully in accordance with the provisions of Law Number 33 of 2014 concerning Halal Product Guarantees, Article 4 concerning the obligation to have a halal certificate. (2) Based on a review of muamalah fiqh, buying and selling halal products on the shopee barokah platform meets the provisions of DSN-MUI Fatwa No.110/DSN-MUI/IX/2017 concerning Sale and Purchase Agreements. However, it has not fully complied with the provisions of DSN-MUI Fatwa No. 146/DSN-MUI/XII/2021 concerning Online Shop based on Sharia Principles and DSN-MUI Fatwa No. 144/DSN-MUI/XII/2021 concerning Marketplace.
References
Charity, May Lim .(2021) “Jaminan Prpduk Halal Di Indonesia”, Jurnal Legislasi Indonesia. 14(1)
Djakfar, Muhammad. (2013) “Hukum Bisnis Membangun Wacana Intergrasi Perundangan Nasional Dengan Syariah”, Malang: UIN Maliki Press
Djazuli, H.A. (2007) Kaidah-Kaidah Fiqih, Kaidah-Kaidah Hukum Islam Dalam Menyelesaikan Masalah-Masalah Yang Praktis. Jakarta: Kencana Prenada Group.
Faizaa, Izza. Dkk. (2022) ”Fitur Halal Shopee Barokah Sebagai Preferensi Belanja Online Muslim Di Era Digital”, Jurnal Publikasi Sistem Informasi Dan Manajemen Bisnis. 1(1)
Fatwa DSN-MUI No. 144/DSN-MUI/XII/2021Tentang Marketplace Berdasarkan Prinsip Syariah.
Fatwa DSN-MUI No. 146/DSN-MUI/XII/2021 Tentang Online Shop Berdasarkan Prinsip Syariah
Fatwa DSN-MUI No.110/DSN-MUI/IX/2017 Tentang Akad Jual Beli.
Haroen, Nasrun. (2007) Fikih Muamalah. Jakarta: Gaya Media Pratama
Keputusan Kepala Badan Penyelenggara Jaminan Produk Halal Nomor 33 Tahun 2022
Konoras, Abdurrahman. (2017) “Jaminan Produk Halal Di Indonesia”,. Depok: Rajawali Pers
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 69 Tahun 1999 tentang Label dan Iklan Pangan (Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 1999 Nomor 131), pasal 1 angka 5
Rahayu, Sri Ulfa. (2024) Analisis Jual Beli Dalam Perspektif Islam, Jurnal Pengabdian Masyarakat. 4(2)
Rudianto. (2022) Faktor-faktor yang mempengaruhi rendahnya minat pelaku usaha kuliner dalam menggunakan sertifikasi halal.
Sarwat, Ahmad. (2014) Halal atau Haram?, Jakarta: Kalil.
Sidqi, Farid Nazwa. ”Tinjauan Hukum Islam Dan Undang-undang Jaminan Produk Halal Terhadap Produk Halal Dan Baik Di Platform Khusus Tokopedia Salam
Siregar, Edi Sahputra. “ Prinsip dan Tantangan Fiqih Muamalah di Era Modern”, 9(2)
Subagyono, Bambang Sugeng Ariadi .dkk.(2020) ”Perlindungan Konsumen Muslim Atas Produk Halal”, Surabaya: CV. Jakad Media..
Suhendi, Hendi. (2007) Fikih Muamalah. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Syafrida. Sertifikat Halal Pada Produk Makanan dan Minuman Memberi Perlindungan dan Kepastian Hukum Hak-Hak Konsumen Muslim”, Jurnal Hukum. 7(2)
Undang-undang Nomor 33 Tahun 2014 tentang Jaminan Produk Halal
Yunus, Mahmud. (1989) Kamus Arab-Indonesia. Jakarta: PT. Mahmud Yunus Wa Dzuriyyah.