Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Anak Usia 4-5 Tahun

  • Yolita Desiani Institut Ilmu Al-Qur’an (IIQ) Jakarta
  • Siti Istiqomah Institut Ilmu Al-Qur’an (IIQ) Jakarta
Keywords: Audio Visual Media, Hijaiyah Letter, Early Childhood

Abstract

The purpose of this study was to determine whether the use of auio-visual media can improve the ability to recognize letter hijaiyah in children aged 4-5 years in early childhood Al-Falah Cireundeu South Tangerang City. In this study the authors used descriptive qualitative research by collecting research data through observation, interview instruments, and documentation. With the subjet of research is homeroom teacher and students in Class A early childhood Al-Falah as many as 12 people. While the object of this study is to improve the ability to recognize letters hijaiyah through audio-visual media in early childhood Al-Falah South Tangerang. The results obtained from observation research is the increasing ability of students to recognize letters hijaiyah, children are more interested and enthusiastic in following the learning, because by using audio-visual media children play an active role in the learning process, attracting attention, and also fun for the child

References

Ahmad Fathoni, (2017). Petunjuk Praktis Tahsin Tartil Al-Qur’an: Metode Maisura – Menuju Muara Ilmu Tajwid Terpadu dan Komprehensif, Pamulang: Yayasan Bengkel Metode Maisuro dan Pesantren Takhassus IIQ.
Erwin Widiasworo, (2018). Cerdas Pengelolaan Kelas, Yogyakarta: Diva Press.
Fadilah, M., (2012). Desain Pembelajaran PAUD, Jogjakarta: Ar-Ruzz.
Fitria, Ayu. (2014). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Cakrawala Dini 5. No. 2.
Haryoko, Sapto. (2009). Efektivitas Pemanfaatan Media Audio Visual Sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran. Jurnal Edukasi@Elektro 5. No. 1.
Hildayah, Dewi. (2011). Penggunaan Media Visual, Auditif, Dan Kinestetik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa, Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP 2. No.1.
Jalinus, Nizwardi. dan Ambiyar. (2016). Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Mel Silberman, (2009). Active Learning Strategi Pembelajaran Aktif, Yogyakarta: Yappendis.
Mulyasa, E, (2008). Menjadi Guru Profesional, Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Rina Febriana, (2019). Evaluasi Pembelajaran, Jakarta: PT Bumi Aksara.
Slameto, (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya, Jakarta: Bina Aksara.
Unik Hanifah Salsabila, dkk, (2020). “Urgensi Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar”, Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan 25, No. 2.
Wawancara dengan Kepala Sekolah PAUD Al-Falah Cirendeu, Ibu Nur Rohmah, S.Pd, 27 Juni 2022
Wawancara dengan Guru Kelompok A, Ibu Rani Diyah Novitasari, Tangerang Selatan 27 Juni 2022
Wawancara dengan Guru Kelompok A, Ibu Rani Diyah Novitasari, Tangerang Selatan 12 Juni 2022
Published
2023-07-31
Abstract viewed = 25 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 24 times